Dubnová čarodějka - Majgull Axelsson

14:39


Autor: Majgull Axelsson
Překladatelka: Dagmar Hartlová
Vydání: Paperback
Rok vydání: 2016
Originál: Aprilhäxen
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 504

Byly to tři nevlastní sestry, jejichž povahy byly tak rozdílné, ale něco je navzájem spojovalo. Jejich osudy se proplétaly, i když o to byl sebemenší zájem. Bezchybná pěstounka Ellen, to ona všechny tři sestry spojovala. Za její příkladnou a ideální výchovou děvčat se skrývala temnější a krutější minulost, s níž neměla potřebu se chlubit. Zatímco vychovávala tři naprosto odlišné dívky, jednu, tu vlastní, odstrčila do ústavu pro těžce choré. Ellen chtěla vše dokonalé a postižená dcera do rovnice hold nezapadala. 

Desireé celý život strávila mezi čtyřmi stěnami nemocničního pokoje, v mysli však sledovala své nevlastní sestry a přemítala, která žila život, jenž měl byl určen jí. Byla to snad Christina? Puntičkářská lékařka s nízkou sebejistotou? Nebo Margareta? Fyzička, která Christině záviděla navenek dokonalý život? A co takhle Brigitta? Bývalá neodolatená kráska, nyní feťačka, alkoholička a prostitutka s promarněným životem? 

Proč si zrovna Desireé, ochrnutá epileptička, nezasloužila tu láskyplnou péči Ellen? Proč musela žít v ústavu a poslouchat všemožné brebentění sestřiček, jež tvrdily, že takový život nemá smysl? Ale co když život Desireé měl větší smysl než ten jejich? Vždyť Desireé byla dubnová čarodějka, věděla toho více než si ostatní dokázali jen představit.

 "Jak budeš hrabat, tak budeš taky žít."


"Pouze ti největší ignoranti stále věří, že čas je jako řeka. My ostatní víme, že je jako říční delta; že se větví a hledá nové cesty."

Jak jistě víte z mé recenze na knihu Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender, zbožnuji magický realismus. Tento pozoruhodný žánr je většinou v knihách, nad kterými jsme nuceni přemýšlet. Jsou smutné, ale ne tolik, abychom plakali. Tou knihou se stala i Dubnová čarodějka, jež mě potěšila a zároveň zklamala. 

Nejvíce mě oslovila myšlenka, jež jinými slovy říká, že jak zasejeme, tak sklidíme. Když dala Ellen dívkám úkol, aby pohrabaly cestu, každá z nich se ho zmocnila jinak. Brigitta svoji část cesty nepohrabala. Margareta svoji práci rychle odflákla a Christina cestu pohrabala za obě sestry. Brigitta v dospělosti byla troska, Margareta nevěděla co chtěla a Christina byla úspěšná lékařka. 

Kniha v sobě nese spoustu zajímavých myšlenek a ideí. Autorka Majgull Axelssonová skvěle nastínila osudy všech žen, které prožívají tento příběh. Každá dostala to, co si zasložila. Myslím, že styl psaní této autorky je dost složitý, ale ne tak složitý, aby nikdo nepochopil, co chtěla říci. 

Christina a Margareta mi tolik nevadily, ale co se týkalo Brigitty, bylo mi z ní zle. Jak mohla vůbec být taková? V průběhu čtení jsem si k ní vytvořila averzi.

Já Dubnovou čarodějku řadím mezi nejzajímavější knihy, co jsem kdy přečetla, ale ne mezi ty, které by byly ty nejoblíbenější. Čekala jsem, že kniha bude mít větší boom, a že zápletka bude více rozmanitější. Ze všeho nejvíce jsem chtěla vědět, jak to bylo s jejími sestrami, protože jejich osudy mě dost zajímaly.

Ale i přes zajímavost, jíž kniha oplývala, jsem se do čtení občas nutila a u toho se nudila. Myslím, že kniha je opravdu jedinečná, ale asi bych si s magickým realismem měla dát na chvíli pauzu. 

Knihu bych doporučila všem, co mají rádi magický relismus a psychologické romány. Určitě zaujme všechny, kteří u příběhů rádi přemýšlí do detailů. Mimochodem v knize najdete spoustu zajímavých metafor.


Travanjska vješticaApril Witch

Myslím, že obálka se Metafoře opravdu dost povedla. Líbí se mi kombinace barev, vystouplí motýlci a písmo. Co se týče obálek v jiných státech, nejvíce se mi líbí ta z Chorvatska (Travanjska vještica). Ta z Velké Británie není tak špatná, alesvým způsobem mě děsí.



Švédská spisovatelka Majgull Axelssonová, původním povoláním novinářka, se už na počátku své tvorby zaměřila na problémy slabých a bezmocných, především na zneužívané děti a dětskou prostituci. Zatím největší úspěch a jednu z nejprestižnějších švédských cen, Augustovu cenu, jí vynesla právě Dubnová čarodějka.

 3/5

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Líbí se Ti blog? Staň se pravidelným čtenářem vpravo v panelu!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vaše Mimozemšťanka

Mimochodem na blogu probíhá soutěž o dvě krásné knihy! Určitě se zapojte a třeba vyhrajete☺. 

MIMOZEMŠŤANKA DOPORUČUJE

18 komentářů

  1. Píšeš naozaj pekné a pútavé recenzie :) Knížka ma zaujala tak uvidíme :)
    Pokiaľ chceš na mojom blogu prebieha jarná giveaway o parfém a ine takže ak chceš budem rada ak sa zapojíš :) http://fashion-paradis.blogspot.sk/2016/04/jarna-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za krásný komentář! Na tvoji giveaway se moc ráda podívám ☺.

      Měj se moc hezky!

      Vymazat
  2. Další hezká recenze. Myslím, že by se mi kniha líbila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Míšo!

      Měj se moc hezky,

      Vymazat
  3. Také jsem odhodlaná si ji přečíst, otázka je, kdy se k tomu dostanu :)
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Snad se ti bude líbit :) a čas na čtení se vždycky najde :).

      Měj se krásně

      Vymazat
  4. Ze začátku na mě knížka působila vážně zajímavě - ať už obálkou, anotací nebo třeba zmíněnými metaforami. Bohužel jsem dost nerada, když se do čtení musím nutit, takže si ještě rozmyslím, jestli po tomhle kousku sáhnu :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje recenze je zcela individuální, jsou to mé postřehy ☺, proto bych se nenechala mými slovy ovlivnit ☺. Určitě si vše dobře promysli a co víš, třeba se ti bude líbit ☺.

      Měj se moc hezky

      Vymazat
  5. looks interesting :D

    http://alafolie-toinsanity.blogspot.hr/

    OdpovědětVymazat
  6. Akorát na blogu mám recenzi na tuto knihu, mně se moc líbila a zasáhla mě! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Tvoji recenzi si moc ráda přečtu :).

      Měj se krásně

      Vymazat
  7. Pěkná recenze. Mě se kniha líbila, a je pravda, že na určitých místech jsem četla rychleji, a jinde se to vleklo, ale celkový dojem mám z knihy dobrý :-)
    Přeji ti pěknou neděli :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Kniha je určitě moc zajímavá ☺. Já z ní mám smíšené pocity, nedokáži přesně říci, zda se mi moc líbila nebo ne☺.

      I tobě krásný den

      Vymazat
  8. Wonderful post girl! Have a great day! :) xoxo

    Vildana from Living Like V & Stalia Is BAE

    OdpovědětVymazat

Mimozemšťané, děkuji za motivaci, které si nesmírně vážím.

Ideal's bookshelf: read

Zombie Blondýny
Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative
Deník úúúplně obyčejného vlkodlaka – Vytí na měsíc a jiné...
The Fault in Our Stars
Looking for Alaska
The Star Rover
Všude kolem černý les
Deník úúúplně obyčejného upíra – Fakt
Divergent
Where She Went
Deník úúúplně obyčejného upíra
Martin Eden
Frankenstein
The Sea Wolf
If I Stay
The Diary of a Young Girl
City of Bones
Paper Towns
Where the Stars Still Shine
To All the Boys I've Loved Before


Ideal Alien's favorite books »

Stalkeři na Google+