Černý tulipán - Alexandre Dumas

18:19


Autor: Alexandre Dumas
Originál: La tulipe noire
Vydání: Pevná vazba s přebalem
Nakladatesltví: Knihy Omega
Počet stran: 208

Je všechno, co učiníme, spravedlivé? Máme právo k odsuzování? K nespravedlivému odsuzování? K ničemu takovému právo nemáme, ale stejně to děláme. Když nám někdo něco řekne, věříme tomu, aniž bychom si situaci ověřovali. A co když někoho naší nespravedlností uvrhneme do špatného světla a on je nevinný? Bohužel naše činy nejdou vrátit, nýbrž ještě stále žijeme v galaxii, kde si nejde pohrávat s časem.

Stejnou pointu má i jedno z nejslavnějších děl francouzského spisovatele Alexandra Dumase. Příběh Černý tulipán je o muži, který svůj život zasvětil pěstování tulipánů. Jeho poměrně reálným snem bylo vypěstovat černý tulipán, jenž by nesl jeho jméno. 

Narozdíl od jeho závistivého a nepřejícného souseda Boxtela mu na penězích nezáleží. Na tehdejší dobu v 17. století byl on a jeho příbuzní velmi dobrého postavení. Cornelius van Baerle, bývalý lékař a hlavní postava našeho příběhu, má kmotra, Cornelia de Witt, jenž je hned na prvních stránkách knihy brutálně zabit lidem za velezradu. Zdivočelý národ umlátí i Johana de Witt, který se pokoušel svého bratra zachránit před popravou.

Ještě před zatčením Cornelia de Witt si bratři ke svému kmotřenci, van Baerlemu, schovali jisté dokumenty, které měly zůstat v tajnosti. Zlomyslný soused, jenž pozoruje každičý van Baerleho krok, pěstitele udá. Cornelius van Baerle je osočen ze spoluviny a odvezen do stejné věznice, ba i cely, jako jeho kmotr, v nizozemském Haagu.

Jeho kmotři mu před popravou posílají dopis, jenž ho zbavuje jakékoli spoluviny na velezradě. Když pěstitele přichází zatknout, zasněný van Baerle do dokumentu však ve spěchu zabalí své cibulky černého tulipánu, které si pracně vypěstoval. 

O pár dní později má být popraven, proto své vzácné cibulky předává žalářníkově dceři, Róze, která se k němu a jeho zesnulým bratrům zachovala velmi ušlechtile. 

V minutě, kdy má být nevinný van Baerle popraven přijíždí princ Oranžský.


Přiznám se, že jsem se před čtením Černého tulipánu, ještě nesetkala s žádnou z Dumasových knih. A to jich je požehnaně. Především jsem se setkávala s filmy, jenž byly natočeny na motivy jeho knih. Vždycky jsem měla Tři mušketýry moc ráda, ale pak přišel den, kdy je znovu (po milionté) dávali v televizi a mě nebavili. Nikdy mě však nenapadlo se podívat na film Černý tulipán. Ani jsem netušila, že existuje, za což jsem ráda, nýbrž kdybych film viděla jako malá, nejspíš bych si tuto knihu nevybrala jako recenzní výtisk. Příběh by mi přišel moc ohraný a nudný, ale mýlila bych se.

Od začátku knihy jsem nevěřícně hltala stránku za stránkou a nemohla uvěřit, že je někdo schopen toho, co udělali pobláznění lidé bratrům de Wittovým. Od začátku až do konce příběhu jsem neskutečně fandila Corneliovi a jeho třem vyjímečným černým tulipánům.

Popravdě řečeno, nečekala jsem, že kniha od Dumase bude takto poutavá a nenročná. Příběh je poměrně jednoduchý, místy komplikovaný, ale rozhodně ne nesmyslný.

Pokud se do Černého tulipánu vžijete, vyvolá ve vás zajímavé pocity, díky nímž se budete sami sebe ptát "Jak je tohle možné?" a nebo pouhé "Proč?".

Myslela jsem si, že Černý tulipán bude kniha, která bude mít hlubokou dějovou linii až do konce příběhu, což jsem ale myslela špatně. Děj se asi v polovině knihy zpomaluje a stává se méně zajímavým, později se však znovu vrací do dříve zajetých kolejí a je více čtivý.

Jsem velmi ráda, že jsem si knihu přečetla, našla jsem v ní spoustu zajímavých myšlenek i paradoxů, které bych asi těžko hledala.

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku.


Knihu Černý tulipán lze zakoupit zde.
Knihu seženete i v knihkupectví Knihy Dobrovský, zde.

3/5
Logo



MIMOZEMŠŤANKA DOPORUČUJE

17 komentářů

  1. Moc hezká recenze, četla se sama. Já od Dumase četla jenom Tři mušketýry, ale i tato kniha vypadá zajímavě. Děkuji za tip.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji moc :). Nevím jistě, jestli se ke Třem mušketýrům dostanu, ale myslím, že mě jejich četba na střední škole nemine.

    Měj se krásně,

    OdpovědětVymazat
  3. Máš hrozně krásné fotky!
    Od Dumase jsem četla jen první díl mušketýrů a pro mě jako milovníka historie to byla láska na první pohled. Bohužel moc nemám ráda starou češtinu, ve které máme knížku doma a k druhému dílu jsem se prostě nedokopala. Černé tulipány ale vypadají dost dobře :)

    Carli and Books

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát ti děkuji! Historii mám také moc ráda :). To já zase jednu knihu (Martina Edena od J. Londona) chtěla právě ve vydání z 50. let a to díky té osudné poslední větě, která je v nových vydáních jiná :D.

      Měj se moc hezky,

      Vymazat
  4. Knížku pochopitelně znám, ale jako mnoho a mnoho dalších jsem ji zatím ještě nečetla, i když do budoucna bych to možná mohla změnit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti za komentář :). Kniha určitě stojí za přečtení, ale úplně ti rozumím. Je tolik knih, které bych si chtěla přečíst, a tak málo času :)

      Měj se krásně,

      Vymazat
  5. Úžasná recenzia. Tie fotky sú absolútne božské ♥

    CRYSTAL PEOPLE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hrozně moc ti děkuji! :) Ani nevíš, jak moc jsem ráda, že se ti líbí ♡.

      Měj se krásně,

      Vymazat
  6. Such an interesting post dear! Have a lovely weekend! xoxo


    Vildana from Living Like V & Stalia Is BAE

    OdpovědětVymazat
  7. Já teda Dumase ještě nikdy ve své knihovničce též nepotkala, ale díky tobě se asi poohlédnu po něčem od něj :) Pěkná recenze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Ahoj Sabčo, Dumasův styl psaní je určitě zajímavý, snad se ti bude líbit.

      Měj se krásně,

      Vymazat
  8. Traja mušketieri a následné pokračovania patria medzi moje obľúbené knihy, boli to asi prvé knihy, ktoré som čítala po bežných detských príbehoch :-) rada vy som si prečítala aj túto knihu, vyzerá skvele :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Jé tak to se po Třech mušketýrech musím podívat taky :) Nikdy jsem se k nim nedostala :). Jsem ráda, že tě moje recenze inspirovala :).

      Měj se krásně,

      Vymazat
  9. Krásná recenze a již tradičně bezvadné fotky :) Já s Černým tulipánem měla co do činění jen ve filmovém zpracování, ovšem ráda bych si knihu časem přečetla :) Přeji Ti příjemný start do nového týdne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Mockrát děkuji! Někde jsem se dočetla, že existuje film, ale neviděla jsem ho :). A jestli jsem ho viděla, když jsem byla malá, tak si už nepamatuji :D. I tobě přeji hezký týden.

      Vymazat
  10. Páni! Asi si tě začnu brát jako tipovač na knihy, protože knihy co čteš, by mě ani ve snu nenapadlo, že by je kdy mohl někdo ve stejné věkové kategorii číst anebo že vůbec existují. :D asi ti projedu všechny recenze a vytvořím si wishlist :D (ne že bych ho neměla krátkej :D)

    OdpovědětVymazat

Mimozemšťané, děkuji za motivaci, které si nesmírně vážím.

Ideal's bookshelf: read

Zombie Blondýny
Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative
Deník úúúplně obyčejného vlkodlaka – Vytí na měsíc a jiné...
The Fault in Our Stars
Looking for Alaska
The Star Rover
Všude kolem černý les
Deník úúúplně obyčejného upíra – Fakt
Divergent
Where She Went
Deník úúúplně obyčejného upíra
Martin Eden
Frankenstein
The Sea Wolf
If I Stay
The Diary of a Young Girl
City of Bones
Paper Towns
Where the Stars Still Shine
To All the Boys I've Loved Before


Ideal Alien's favorite books »

Stalkeři na Google+